Et af de oftest adspurgte spørgsmål – som i en sidenote nok også er det, SEO-eksperter hader mest – er, hvorvidt søgemaskineoptimering er en døgnflue. Det bliver nemlig stadigt foreslået fra tid til anden.
Baggrunden for spørgsmålet er, at betalt trafik i form af Google Adwords og Facebook Annoncer fungerer bedre end nogensinde. Flere og flere benytter sig af det, hvilket da også i sig selv er fantastisk.
Det betyder dog også, at visse onlinetjenester og webbutikker underminerer vigtigheden af søgemaskineoptimering, da resultaterne med købt trafik er til at se med det samme.
Her er det midlertidigt nødvendigt at se på SEO i et større perspektiv: ganske rigtigt er det nemlig, at du ikke med det samme kan se resultaterne fra søgemaskineoptimering i form af flere ordrer i din webbutik.
Disse kan til gengæld ses med det samme med PPC-annoncer i form af Google Adwords. Til gengæld får du ikke mere for pengene, når først dagens Adwordsbudget er brugt i modsætning til Google Adsense, hvor du også efter, at pengene er brugt, kan se frem til en kontinuerlig fremgang i ordrer, sign-ups eller lignende konverteringer.
Søgemaskineoptimering er det bedste – og faktisk det eneste – der er værd at bruge penge på, hvis vi kigger på den lange bane.
Søgemaskineoptimeringen varer til evig tid, mens dine Adwords eller FB-annoncekliks er væk med det samme, den besøgende har forladt din butik. Måske endda uden at konvertere.
Søgemaskineoptimering vil derfor aldrig kunne blive set på som en døgnflue, blot en løsning, der tager lidt længere tid, før den har betalt sig selv hjem.
Til gengæld betaler den sig selv hjem tifoldigt i modsætning til Adwords!